با همت مهندسان شرکت تام 11 درایو اتوماسیون خط بلنکینگ شولر سالن پرس جنوبی شرکت ایرانخودرو در مسیر تولید قرار گرفته است.
در راستاي اهداف گروه صنعتی ایران خودرو برای اولین بار نوسازي سامانه اتوماسيون خط بلنكينگ شولر در سالن پرس شماره سه ايران خودرو، جهت نوسازي سامانههاي كنترل، ايمني و محرك (درايو) اين خط در دو بخش مهندسی سخت افزاری درایوهای کنترلی و بهروزرسانی نرم افزار سیستم کنترل با همت کارشناسان شرکت تام انجام و به مرحله تولید رسیده است.
در فاز اول این پروژه، به منظور نوسازي PLCهاي سامانههاي كنترل و ايمني همچنين نودهاي ورودي/ خروجي (Remote I/O) آنها و تغيير از بستر Profibus/ SafetyBusP به Profinet/ Profisafe در نوروز سال ۱۴۰۳ انجام شده است.
اجراي فاز دوم این پروژه در بخشهاي نوسازي سامانه سرمايش تابلوهای کنترل، نوسازي درايوهاي بخش استكر، نوسازي بخش كويل لاين، نوسازي درايوهاي بخش فيدر برنامهريزي شده بود.
نوسازي سامانه سرمايش تابلوهای کنترل
در اين بخش 9 عدد کولر 3500 وات، دو عدد کولر 2500 وات و 10 عدد کولر 1500 وات و چهار عدد کولر 550 وات خرِيداری و بر روی تابلوهای کنترلی خط بلنکینگ شولر نصب و راه اندازی شده است.
نوسازي درايوهاي بخش استكر خط بلنكينگ
بخش استكر خط بلنكينگ شامل دو دستگاه درايو براي كنترل دور موتور كانوايرهاي استكر شامل موتور سنكرون كانواير Telescopic با توان هشت كيلووات و موتور سنكرون كانواير Stacker با توان 34 كيلووات است كه جهت نوسازي، درايوهاي قديمي نوع SIMOVERT VC ، با نوع جديد SINAMICS VC در تابستان ۱۴۰۳ تعويض شدهاند.
نوسازي درايوهاي بخش كويل لاين خط بلنكينگ
بخش كويل لاين خط بلنكينگ شامل ۶ دستگاه درايو موتور سنكرون Leveler(با توان 51 kW)، موتور سنكرون Entry Roll Threader(با توان 4.3 kW)، موتور سنكرون Entry Roll Edge Trimming(با توان 4.3 kW)، موتور سنكرون Uncoiler(با توان 25 kW)، موتور سنكرون Trimming Shear (با توان 10 kW) و موتور سنكرون Scrap Cutter(با توان 10 kW) است كه جهت نوسازي لازم بود درايوهاي قديمي نوع SIMOVERT VC با نوع SINAMICS VC تعويض شوند. در راستاي حفظ فرایند تولید بلنک های مورد نیاز شرکت ایران خودرو، ابتدا تست آزمايشي (تست بر روي استند متحرك)، تعداد ۶ دستگاه درايو در دو مجموعه ۳ تايي، مجموعه اول شامل موتورهاي Leveler، Entry Roll Threader و Entry Roll Edge Trimming و مجموعه دوم شامل موتورهاي Uncoiler، Trimming Shear و Scrap Cutter انجام شده و پس از صحهگذاری عملکرد آنها طی روزهای تعطیل تولیدات آزمایشی آن انجام شده و در تعطیلات نوروز 1404 در مدار تولید قرار گرفته است.
نوسازي درايوهاي بخش فيدر خط بلنكينگ
بخش فيدر خط بلنكينگ شامل سه دستگاه درايو براي كنترل دور موتورهاي فيدر و قيچي گردان شامل موتور سنكرون سروو Roll Feed (با توان 26.2 kW)، موتور سنكرون سروو Oscillating Die(با توان 15.7 kW) و موتور سنكرون سروو Micro Feeder(با توان 0.7 kW) است كه جهت نوسازي، درايوهاي قديمي نوع SIMOVERT MC و كارتهاي WF723، با نوع جديد SINAMICS MC (SIMOTION) تعویض و در تعطیلات عید نوروز 1404 در مدار تولید قرار گرفته است.
دكتر چنگیزی، مدیر پروژه اتوماسیون خط بلنکینگ شولر شركت تام ايرانخودرو، با اشاره به ويژگيهاي فني اين پروژه، اظهار كرد: پروژه نوسازی خط بلنکینگ شولر با وجود پیچیدگیهای فنی و چالشهای اجرایی، به لطف برنامهریزی دقیق و تلاش بیوقفه تیم مهندسي شرکت تام، با موفقیت به مرحله بهرهبرداری رسید.
وي افزود: ما توانستیم با بهکارگیری آخرین فناوریهای کنترل صنعتی (Profinet/Profisafe) و جایگزینی درایوهای پیشرفته، ضمن حفظ تداوم تولید و کیفیت، قابلیت اطمینان سیستم را به طور چشمگیری ارتقا دهیم. از طرفی این موفقیت نهتنها مورد بازدید کارشناسان فنی شرکت فولاد مبارکه قرار گرفت بلکه منجر به انعقاد قرارداد جدیدی به منظور بهبود اتوماسیون خط بلنکینگ آن مجموعه شد. هرچند فناوریهای این حوزه عمدتا در انحصار شرکتهای پیشرویی مانند Schuler Group، FAGOR وGEORG است اما اجرای موفق این پروژه گواهی بر وجود توانمندیهای فنی و مهندسی بومی در سطح استانداردهای بینالمللی است.