در ادامه مسیر موفقیتآمیز پروژه نوسازی سیستم پاشش رباتیک سالن رنگ شماره ۲ ایرانخودرو، فاز دوم این پروژه نیز با همت کارشناسان پرتلاش شرکت تام، در ایام نوروز ۱۴۰۴ با موفقیت اجرا شد.
این فاز از پروژه با وجود چالشهای فنی، محدودیتهای زمانی و الزامات سختگیرانه تولید، ۴۵ روز زودتر از زمانبندی پیشبینیشده به مرحله تولید رسید و نهایتا در تاریخ ۹اردیبهشتماه بهصورت رسمی تحویل موقت شد.
اهداف پروژه و زمینه اجرای فاز دوم
هدف اصلی از اجرای این پروژه، جایگزینی ماشینآلات فرسوده با بیش از بیست سال عمر عملیاتی، با رباتهای پیشرفته و روزآمد بود. با تحقق این هدف، ضمن ارتقای کیفیت عملیات رنگپاشی، صرفهجویی چشمگیری در مصرف رنگ و انرژی حاصل شد همچنین مشکل همیشگی تأمین قطعات یدکی تجهیزات قدیمی برطرف شد. فاز دوم این پروژه پس از اتمام موفقیتآمیز فاز نخست در نوروز ۱۴۰۳، با برنامهریزی دقیق و تلاش همهجانبه وارد مرحله اجرا شد.
برنامهریزی دقیق و اجرای منسجم
تیم پروژه با بهرهگیری از تجربه فاز یک، اقدام به تحلیل دقیق فیلمها و مستندات اجرایی کرده و با اصلاح استراتژی نصب، گامهای موثری در بهینهسازی عملیات برداشت. تغییر مهمی که در این فاز اتفاق افتاد، واگذاری بخشی از فعالیتهای نصب از پیمانکار به تیم نصب داخلی معاونت صنایع خودرویی بود؛ این تصمیم موجب افزایش سرعت و دقت اجرا شد. تأمین تجهیزات لازم و تجهیزات ایمنی پیش از آغاز عملیات، نقش مهمی در تسریع روند اجرا داشت. همچنین بررسی و جانمایی دقیق قطعات ساختنی و برنامهریزی برای اجتناب از خطاهای احتمالی، از جمله نکات کلیدی در پیشبرد روان پروژه بود.
چالشها و نوآوریها
اجرای چنین پروژهای در تعطیلات نوروز و در شرایطی که در مجاورت خطوط فعال تولید قرار داشت، با ریسکها و چالشهای فراوانی همراه بود.
محمود رجبي مدیر پروژه در این باره گفت: ما با شرایطی مواجه بودیم که از نظر ایمنی، فنی و زمانی فوقالعاده حساس بود. فضای محدود، حضور مواد اشتعالزا، فعالیت همزمان بیش از ۹۰ نفر در ارتفاع و انجام عملیاتهای سنگین مثل برشکاری، جوشکاری و نصب سازه، نیاز به کنترل لحظهبهلحظه داشت.
وی ادامه داد: آنچه پروژه را از ریسکهای جدی نجات داد، تجربه، همدلی و تصمیمهای جسورانه در تیم هاي رباتيك ، نصب معاونت خودرويي و معاونت مهندسی و واحد ايمني تام بود. علاوه بر آن، استفاده از تجربه فاز اول برای استخراج پایههای ربات روی بدنه مرجع، و همچنین اجرای طرح کنترل ترکیبی درایو با قابلیت سوییچ به حالت پشتیبان در سیستم تهویه، دو نوآوری کلیدی بودند که بهرهوری پروژه را چند برابر کردند.
دستاوردها و نتایج نهایی
با پایان مراحل نصب، رباتهای فاز دوم در تاریخ ۳۰ فروردینماه به تولید رسیدند و پس از انجام تست اولیه روی دو بدنه پژو ۲۰۷ و دریافت تأییدیه کیفیت، تولید انبوه آغاز شد. تنها طی يك هفته، سه هزار بدنه خودرو تولید و تجاریسازی شد و نهايتا تحويلگيري موقت پروژه نيز در تاريخ دهم ارديبهشت ماه با رضايت كارفرما انجام گرفت. این موفقیت زود هنگام، مرهون تلاش شبانهروزی تیم پروژه، همراهی پیمانکار خارجی و روحیه همکاری در میان تمامی واحدهای پشتیبان و اجرایی بود.
در سیستم تهویه نیز، بهعنوان مکمل کلیدی در کنار سیستم پاشش رباتیک، تأثیر بهسزایی در کیفیت رنگ بدنهها داشت و با بهرهگیری از تکنولوژی بهروز درایوهای زیمنس، مصرف برق سالن را نیز کاهش داد.
رضایت کارفرما از اجراي پروژه
رضایت کامل کارفرما از اجرای این پروژه، منجر به تعریف فاز سوم پروژه با هدف بهروزرسانی سیستم پاشش در کابین آستر شد. تیم پروژه امیدوار است با بهرهگیری از تجربیات قبلی و انسجام درونی سازمان، این فاز نیز در سریعترین زمان ممکن به تولید برسد.
در كسب اين موفقيت نقش همکاری، همدلی و تعامل بالاي کلیه همکاران ایرانخودرو در بخشهای مختلف خدمات فنی، مهندسی، تولید، اتوماسیون، نت، آتشنشانی، ایمنی و امور پدر، پشتیبانی و حراست غيرقابل انكار بود.