تاریخ:۱۳۹۹/۱۱/۰۸

نگاهي به روند طراحي، ساخت و توسعه AGV در شركت تام

نگاهي به روند طراحي، ساخت و توسعه AGV در شركت تام
​نظر به اهميت جابجايي قطعات در خطوط توليد خودرو و داشتن يك سيستم انعطاف‌پذير و متناسب با نياز‌هاي حوزه توليد صنعتي، وجود يك سيستم هوشمند حمل با قابليت مسيريابي اجتناب‌ناپذير است.

به گزارش روابط عمومي شركت تام، يكي از تجهيزاتي كه مي‌تواند موجب برآورده شدن چنين نيازي شود، يك خودرو هدايت شده اتوماتيك است كه توانايي برنامه‌ريزي جهت انتخاب مسير، مكان‌يابي و هدف‌يابي را داراست و امروزه آن را به نام AGV(Automated Guided Vehicle) مي‌شناسند.

 

اين ماشين هدايت‌پذير بوده و به وسيله موتورهاي الكتريكي كه از باتري‌ها تغذيه مي‌شود رانده شده و يك مسير از پيش تعيين شده را دنبال مي‌كند. سيستم كنترل هر دستگاه AGV دستورات را به طور مستقيم از يك كامپيوتر مركزي و به واسطه يك محيط ارتباطي در كف كارگاه و يا امواج راديويي دريافت مي‌كند.

AGVها مي‌توانند جايگزين مناسبي براي كانوايرها، Forklift ها و گاري‌هاي دستي باشند. نمونه عملي آن در بخش مونتاژ داشبورد سالن تريم شماره چهار ايران خودرو در حال كار هستند.  

طرح تحقيقاتي ساخت  AGVدر شركت تام ايران خودرو از مردادماه 1379 آغاز شد. اهداف اين طرح، كسب و انتقال دانش فني، زمينه‌سازي ساخت داخل جهت توليد انبوه و رفع نياز داخل بوده است.

 در نسل اول و دوم، اغلب بهینه‌سازی در بخش مکانیکال و سیستم ايمني دستگاه صورت گرفت. مراحل طراحي، ساخت و تست نمونة آزمايشي با عنوان نسل سوم و طراحي نمونة صنعتي آن طی حدود دو سال به اتمام رسيد.

 اولین مشتریAGV سالن تريم شماره چهار ايران خودرو در خط مونتاژ  داشبورد بود که طي آن 10 نمونه صنعتي ساخته و در سال 82 به ایران خودرو تحویل شد. این سیستم در حال حاضر به صورت سه شيفت در حال كار و استفاده است .

 به دنبال موفقيت و كارايي AGV ها در خط تريم، بررسي‌هايي نيز براي استفاده از AGV در خط پرس صورت گرفت و به دنبال آن ساخت و تست نمونه آزمايشی نسل چهارم از AGV های شرکت تام با قابليت مسيريابی ليزری و ارتباط رادیویی با سیستم کنترل مرکزی در سال 84 با موفقيت صورت گرفت.

نسل چهارم از AGV هاي شركت تام، به صورت سه چرخه طراحي شده است. در اين مدل، يك چرخ در جلو وظيفه رانش سيستم به جلو (Traction) و نيز هدايت يا جهت‌دهي (Steering) آن را بر عهده دارد و دو چرخ هرزگرد در عقب آن قرار دارند.

از ويژگي‌هاي بارز طراحي ‌AGVهاي نسل چهارم مي‌توان به امكان كار در محيط‌هاي صنعتي ( از لحاظ الكتريكي و مكانيكي )، دارا بودن سيستم ايمني با ضريب اطمينان بالا و تمامي حفاظت‌هاي الكتريكي، عدم ايجاد آلودگي صوتي، آلودگي هوا و نويزهاي الكترومغناطيس، مصرف انرژي كم، هزينه ساخت كم نسبت به سيستم‌هاي مشابه خارجي و قابليت‌هايي از قبيل توليد انبوه، تغيير طرح جهت كاربرد در شرايط مختلف،برقراري ارتباط دو طرفه بين AGV و سيستم كنترل مركزي ، برنامه ريزي در شرايط كاري مختلف با توجه به برنامه توليد، انبار و تقاضا و استفاده از سيستم مسيريابي ليزری اشاره كرد.

در حال حاضر بهینه‌سازی بر روی نرم افزارهای Metrical Flow Control، نرم افزار مانیتورینگ  همچنین اضافه­ کردن قابلیت افزودن اطلاعات مسیر از طریق اطلاعات CAD به برنامه کنترلی در حال انجام است.

 

(تعداد بازدید : 156)
منبع:روابط عمومي شركت تام
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفر باشید.
captcha