تاریخ:۱۴۰۱/۰۳/۱۲
با حضور معاون رييس جمهور انجام شد؛

رونمايي از دستاوردهاي دانش‌بنيان شركت تام در حوزه برق و الكترونيك خودرو

رونمايي از دستاوردهاي دانش‌بنيان شركت تام در حوزه برق و الكترونيك خودرو
با حضور معاون علمي و فناوري رياست‌جمهوري، معاون صنايع حمل و نقل وزارت صمت، مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو، مديرعامل ساپكو، مديرعامل شركت تام و جمعي از مديران ارشد صنعت خودرو كشور از دستاوردهاي دانش‌بنيان شركت تام در حوزه برق و الكترونيك خودرو رونمايي شد.
تام ايران‌خودرو با تكيه بر دانش طراحي و مهندسي كه طي بيش از دو دهه در صنعت خودرو كسب كرده است، به دنبال بومي‌سازي و ايجاد ارزش افزوده در حوزه پلت‌فرم برق و الكترونيك خودرو و هوشمندسازي است و در اين راستا برنامه‌هاي گسترده‌اي در سال 1401 دارد.
در حاشيه بازديدي كه از شركت تام به عمل آمد، دكتر ستاري معاون علمي و فناوري رياست جمهوري خاطرنشان كرد: شركت‌هايي مثل تام و جتكو مجموعه‌هايي هستند كه ما خيلي اميدواريم بتوانند تحول و نوآوري در صنعت خودرو ايجاد كنند. شركت تام اكنون به يك بلوغي رسيده كه ايده‌ها و كارهايش را مي‌تواند براي ايران‌خودرو پياده‌سازي كند. اميدواريم كه اين نوآوري‌ها بتوانند به داشتن محصولات باكيفيت‌تر كمك كنند.
وي افزود: تام يك بخشي از طراحي هايش در اختيار خودش است ولي اگر بخواهد نوآوري را توسعه دهد بايد از زيرساخت‌هاي دانشي و استارتاپ‌ها استفاده كند. به بخش تحقيق و توسعه بايدتوجه بيشتري كرد و بايد به سمتي برويم كه خودمان محصولاتمان را طراحي و به سمت دانش‌بنيان كردن صنعت خودرو حركت كنيم. 
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري با بيان اين كه از همكاري كه بين ايران خودرو و معاونت علمي رياست جمهوري وجود دارد راضي هستم، تصريح كرد: كشوري كه حدود پنج ميليون دانشجو دارد و مساله آن نيز اشتغال آنهاست احتياج به صنعت دارد وگرنه صرف وجود كارخانه نمي‌تواند براي يك دانشگاه كارآفريني كند. براي اين كه حركت به سمت صنعت اتفاق افتد بايد به سمت طراحي برويم؛ در واقع همين كاري كه تام پيگيري مي‌كند. يعني خودمان طراحي كنيم تا نياز به خارجي‌ها نداشته باشيم. 

در ادامه دكتر منوچهر منطقي معاون صنايع حمل و نقل وزارت صمت با بيان اين كه قرار شد در خصوص آخرين فناوري‌هاي جديد در خودروهاي الكتريكي و خودروهاي خودران چند كانون ايجاد كنيم، تاكيد كرد: با طراحي مجموعه خودرو الكتريكي كه توسط جتكو انجام شد اين مهم شكل گرفت و باز هم يكي از اهداف وزارت صمت است كه كانوني ايجاد شود تا همه شركت‌هايي كه قصد فعاليت در حوزه خودروهاي برقي را دارند از دانش اندوخته شده در اين حوزه استفاده كنند.
وي افزود: مبحث بعدي اتصال پذيري بود كه با توجه به سوابقي كه تام در حوزه اتوماسيون صنعتي و خطوط توليد صنعتي دارد، قرار بر اين شد كه يك پلت‌فرم توسعه داده شود و بازيگران آن شركت‌هاي دانش‌بنيان باشند. بنابراين تصميم بر آن شد كه پلت‌فرمِ بازي را تعريف كنيم كه همه خودروسازان از آن استفاده كنند.
همچنين مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو با تقدير از نگاه حمايت‌گر و دلسوزانه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به صنعت خودرو، يادآور شد: امروز شاهد كار بزرگ و ازرشمندي بوديم. اميدواريم كه تام و جتكو مامني باشند براي اين كه ما از كارخانه به سمت صنعت حركت كنيم و با تمام توان مراقب اين هستيم كه شركت‌هايي مثل تام تبديل به سازمان‌هايي صرفا وظيفه‌گراي دولتي نشوند.
وي ادامه داد: اين اقدامي كه شركت تام موفق به انجام آن شد يكي از برنامه هاي محوري گروه صنعتي ايران‌خودرو در راستاي افزايش كيفيت محصولات توليدي گروه صنعتي ايران‌خودرو و تعميق بيشتر ساخت داخل است و به دنبال برگرداندن اقتدار و صلابت گذشته گروه صنعتي ايران‌خودرو هستيم.
كيوان وزيري مديرعامل شركت تام نيز با اشاره به تاكيد مقام رهبري در راستاي دانش‌بنيان شدن توليد، گفت: از سال 1401 و بر اساس دستور مديريت ارشد گروه صنعتي ايران‌خودرو، ما حركت به سمت دانش بنيان شدن پلت‌فرم برق و الكترونيك خودرو را در دستور كاري خود قرار داديم و امروز سربلند هستيم كه اعلام كنيم يكي از بُردهاي مهم برق و شبكه الكترونيك خودرو كه ماژول كنترل بدنه يا همان BCM هست و در حال حاضر وارداتي است، بتوانيم با علم و طراحي كارشناسان تام به سرانجام برسانيم. اين محصول به مرحله طراحي و توسعه نهايي رسيده و در نيمه دوم امسال به توليد قطعي خواهد رسيد. 
وي خاطرنشان كرد: به ازاي هر بُرد كاهش هزينه حدود 100 دلاري را خواهيم داشت و توسعه محصول براي برق و شبكه توسط خودمان انجام خواهد شد. نكته مهمتر اين است كه از اين پس تنها يك بُرد خواهيم داشت و از وجود تامين‌كنندگان متعدد در محصولات توليدي پرهيز خواهيم كرد.
وزيري يادآور شد: براي اين شركت تام بهره‌ورتر شود، شركت جتكو به تام ملحق و به زيرمجموعه توانمندِ طراحي تام افزوده شد و اميدواريم امسال در دانش بنيان شدن علم طراحي خودرو در شبكه برق و الكترونيك خودرو بتوانيم خودكفا شويم.
لازم به ذكر است شركت تام در عمده واحدهاي كنترل پلت‌فرم برق و الكترونيك خودرو و به خصوص به طراحي، ساخت و توليد واحدهايي نظير كنترل بدنه(BCM)، جلوآمپر ديجيتال(ICN)، پايش فشار باد چرخ‌ها به روش غيرمستقيم(iTPMS)، واحد ارتباطات مخابراتي تله‌ماتيك (TCU) براي خودروهاي متصل همچنين در سامانه‌هاي كمك راننده پيشرفته(ADAS) ورود پيدا كرده است.
در حال حاضر عمده قطعات الكترونيكي خودرو به لحاظ نرم‌افزاري و سخت افزاري وارداتي هستند كه يكي از قطعات مهم آن ماژول كنترل بدنه(BCM) است كه وظيفه كنترل تجهيزات برق و الكترونيك بدنه و كابين خودرو را به عهده دارد و تامين آن همواره يكي از چالش‌هاي مهم زنجيره تامين بوده است.
 قطعه BCM در حال حاضر در مرحله نمونه‌سازي است كه تا پايان شهريورماه سه نمونه آن طراحي، توليد و تست خواهد شد و قرار است نيمه دوم سال 1401 به توليد انبوه برسد.
    طراحي و تامين شبكه و سامانه‌هاي پلت‌فرم برق و الكترونيك خودرو به صورت كاملا بومي جزو حلقه‌هاي مفقوده در صنعت خودرو و ايران‌خودرو بوده است كه با ورود شركت تام و جتكو به حوزه الكترونيك خودرو اين مهم براي گروه صنعتي ايران‌خودرو محقق شده است.
در حوزه واحد ارتباطات مخابراتي تله‌ماتيك براي خودروهاي متصل، پروژه مشترك بزرگي با همکاری ساير شرکت‌های گروه صنعتي ايران‌خودرو و جهاد دانشگاهی شریف، در حال انجام است.
در اين ميان نمونه اوليه پروتوتايپ ماژول تله‌ماتيك ، توسط شركت تام براي خودروهاي تارا و دناپلاس طراحي و ساخته شده و تاييديه ايران‌خودرو را دريافت كرده است. طراحي و ساخت نمونه دومي اين ماژول نيز در حال حاضر به وسيله شركت تام به اتمام رسيده و جهت توسعه نرم افزار، تحويل جهاد دانشگاهی شریف شده است. اين مجموعه علاوه بر خودروهاي هدف تارا و دنا، قابليت انطباق با ساير خودروهاي گروه صنعتي ايران‌خودرو را نيز خواهد داشت.
در مرحله نخست این پروژه، ماژول تله ماتیک خدماتی از جمله تماس اضطراری جهت برقراری ارتباط با مراکز خدماتی و امدادي در هنگام وقوع حادثه یا شرایط بحرانی نظیر اورژانس، پلیس ۱۱۰، ارایه خدمات فنی و تعمیرگاهی در هنگام بروز نقص فنی غیرمنتظره در خودرو، ردیابی و کنترل خودروی سرقتی، مخابره اطلاعات خودرو جهت عیب‌یابی و ارایه خدمات تعمیرگاهی از راه دور و ارتباط خودرو با گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کند.
در مراحل دوم و سوم نیز قابلیت‌هایی همچون پايش سرعت و موقعیت خودروهای شرکتی و فرزندان خانواده‌ها، برقراری ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، ارتباط اینترنتی لپ تاپ و موبایل سرنشينان از طريق واي فاي درون خودرويي، ارتباط خودرو به خودرو نظیر اخطار تصادف و هشدار نقطه کور و... به سیستم اضافه خواهد شد.
 در زمينه سامانه‌هاي كمك راننده پيشرفته يا همان ADAS نيز قرار است با همكاري با يكي از شركت‌هاي دانش بنيان و با استفاده از تجهيزات راداري، امكاناتي از قبيل تشخيص نقطه كور (BSD)، ترمز اضطراري خودكار (AEB) و كروز كنترل تطبيقي به خودرو (ACC) به خودروها افزوده شود.


(تعداد بازدید : 1016)
منبع:روابط عمومي شركت تام
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفر باشید.
captcha